En anti-turistkampagne

stayaway

Jeg  kan se, at den britiske regering tilsyneladende har planer om at lave en negativ reklamekampagne, der skal få bulgarere og rumænere til at lade være med at flytte til Storbritannien, sådan som de ellers har lov til ifølge EUs regler om arbejdskraftens frie bevægelighed. Kampagnen skulle fokusere på alle de dårlige sider ved at bo i Storbritannien.

På den ene side er det en underlig strategi, at man fra officiel side vil omtale sit eget land i negative toner. Den britiske regering vil meget let komme til at fremstå som om den indrømmer egen inkompetence. Det er specielt interessant, når man sammenligner med de store beløb, der blev brugt til at tiltrække besøgende fra andre lande til de olympiske lege i London i 2012.

På den anden side er det interessant, at man her rent flag – det gælder om at holde bestemte befolkningsgrupper væk. Andre vesteuropæiske lande, ikke mindst Danmark, har anvendt mere eller mindre camouflerede tiltag. Her tænker jeg på 24-års-reglen, tilknytningskrav, en udbredt visumpligt og statsborgerskabstest. En sådan test har man også i Storbritannien, og i den håndbog, der skal hjælpe med at forberede kommende statsborgere på at tage testen, står det bl.a. at 

Britain is a fantastic place to live: a modern thriving society…

Hvem skal man tro?

(Visited 36 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar