Hvad damen lavede

GillianPg

For meget længe siden fulgte jeg med i Usenet-nyhedsgrupperne, og her var der engang en diskussionstråd om New Orders USA-turné og om hvordan koncerterne havde været.

– Hvad laver damen egentlig? var der en amerikaner der forundret spurgte.

En del havde ikke tænkt over, at et af bandmedlemmerne i New Order var en kvinde. I modsætning til mange andre kvindelige rockmusikere var Gillian Gilbert da heller ikke en iøjnefaldende vokalist i front (hun kan faktisk synge). Sammen med de tre andre medlemmer af New Order var hun til gengæld blandt pionererne inden for elektronisk pop.

Der er et interview med Gillian Gilbert og cover-designeren Tony Saville i The Guardian, og det giver et indblik i hvordan det legendariske “Blue Monday” blev til. “Blue Monday” er bestemt ikke New Orders bedste nummer, men som blueprint (undskyld ordspillet) for 1980’ernes synth-pop var det stilskabende. I interviewet siger Gillian bl.a.

The synthesiser melody is slightly out of sync with the rhythm. This was an accident. It was my job to programme the entire song from beginning to end, which had to be done manually, by inputting every note. I had the sequence all written down on loads of A4 paper Sellotaped together the length of the recording studio, like a huge knitting pattern. But I accidentally left a note out, which skewed the melody. We’d bought ourselves an Emulator 1, an early sampler, and used it to add snatches of choir-like voices from Kraftwerk’s album Radioactivity, as well as recordings of thunder. Bernard and Stephen [Morris, drummer] had worked out how to use it by spending hours recording farts.

Gillian Gilbert holdt i sin tid en lang pause fra turnélivet for at tage sig af familien; den ene af hendes og Stephen Morris’ to døtre har en alvorlig rygmarvssygdom. Fra 2011 er hun igen med i New Order.

(Visited 36 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar