Når mor og far er en sneplov

helicopter-3

Jeg er lige nu inde i en periode, hvor min datter på 11 (snart 12!!) pludselig synes at hendes forældre er ekstremt pinlige. Det er selvfølgelig underligt, for op til jul var vi bestemt ikke pinlige og for et år siden var vi det slet ikke. Men egentlig er det godt at være pinlig.

Jeg har læst om curling-forældre og helikopter-forældre, og jeg vil ikke være nogen af delene. Men nu kan jeg læse at der også findes sneplov-forældre. Det er sådan nogle forældre, der rydder alle forhindringer af vejen for deres børn i miles omkreds – dag og nat.

Dette begreb lærte jeg af at læse en artikel af den amerikanske professor i engelsk litteratur, Terry Castle (der er en kvinde). Hun har skrevet et langt (nok også lige lovlig langt) essay om netop det. Hun fortæller meget levende om den overraskelse, der møder hende, da hun opdager hvor ofte hendes studerende er i kontakt med deres forældre. Nogle af dem ringer til forældrene fem-syv gange om dagen. Sådan var det godt nok ikke, da Terry Castle var studerende.

Terry Castle begynder halvvejs inde i sit essay at reflektere over noget, der har med hendes fagområde at gøre: mange af de bedst kendte værker i engelsksproget litteratur handler om forældreløse – lige fra Oliver Twist til Harry Potter. Og hvorfor er de forældreløse så så interessante? Det er de fordi de, netop fordi de er forældreløse, repræsenterer dette at blive sig selv. Man skal selvfølgelig ikke gøre sig selv forældreløs eller hade sine forældre, men man skal stræbe mod at blive uafhængig af sine forældre. Som hun skriver til sidst i sit essay:

But what the Life of the Orphan teaches—has taught me at least—is that it is indeed the self-conscious abrogation of one’s inheritance, the “making strange” of received ideas, the cultivation of a willingness to defy, debunk, or just plain old disappoint one’s parents, that is the absolute precondition, now more than ever, for intellectual and emotional freedom.

Og præcis derfor er det vigtigt at undgå at blive en sneplov eller blive barn af en sneplov, på samme måde som en undervisers fornemste opgave er at gøre den, der bliver undervist, i stand til at lære selv og selv have viden.

(Visited 187 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar