Sov godt?

main-qimg-ede739e5a162db672e17f76352000737

Det er sket af og til at jeg har opdaget at en studerende er faldet i søvn under en af mine forelæsninger. Da har jeg brugt lejligheden til at gå lidt rundt i lokalet og ende henne ved den sovende studerende HVOREFTER JEG MOMENTANT HÆVEDE STEMMEN.

Men jeg er ikke hellig. Jeg ender alt for tit med at sidde og blive uopmærksom når jeg er til seminar eller til en konference. Hjernen vil gerne have fred. Ovenfor er en graf fra den amerikanske biologiprofessor John Medinas bog Brain Rules (og se også http://www.brainrules.net ). Efter 10 minutter begynder opmærksomheden at dale. Man kunne så af grafen slutte at man bare skal blive ved længe nok – så øges opmærksomheden. Men prøv at se kursusvideoerne på Coursera – mange af dem er under 10 minutter lange.

Min fornemmelse er at de lange forelæsninger ikke virker som læringsredskab. Alle, selv de mest entusiastiske, begynder på et tidspunkt at lade tankerne vandre. Det besnærende ved forelæsninger er at de er så forbandet velorganiserende og at det meste af det, der bliver sagt, er korrekt. Man kan have en følelse af katarsis, når man har holdt sin lange forelæsning – men hvad følte tilhørerne? Ofte var det nok desværre en anden form for lettelse.

Nu har jeg taget konsekvensen. I efteråret vil jeg undlade at holde traditionelle forelæsninger. Dette er mit bud på The Flipped Classroom, som jeg tidligere har skrevet om her. I stedet vil jeg lave podcastede præsentationer – enten som pencast optaget med en LiveScribe-pen eller ved at optage fra min iPad. Jeg har allerede prøvet i det små, og jeg har opdaget at jeg i de situationer også typisk havner omkring 10-minutter-mærket. Måske er det i virkeligheden også dér, forelæseren begynder at blive adspredt.

De podcastede miniforelæsninger kan de studerende se lige så tit de har lyst og lige hvor det skal være – kl. 10 om formiddagen i grupperummet på computeren, kl. 2 om natten på badeværelset på deres tavlecomputer eller kl. 4 om eftermiddagen i bussen på deres telefon. De vil kunne se forelæsningerne igen og igen, spole frem og spole tilbage. De kan se forelæsningerne mens de forbereder sig til eksamen.

Det bliver hårdt arbejde, men jeg håber (og tror) at det er det værd.

(Visited 39 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

2 kommentarer til “Sov godt?”

  1. Fantastisk initiativ Hans. Jeg er sikker på at det kan være med til at løse en række problemer og give studerende mulighed for at følge et kursus på en måde, og i et tempo, der er passende for dem.
    Til eventuelle tvivlsspørgsmål i gruppe-diskussioner ville det nogle gange være skønt faktisk at kunne besvare spørgsmålet “Jamen hvad var det nu Hans sagde til forelæsningen?” – mon ikke det her kan hjælpe nogle ud af skoven?

    Har du en plan for hvordan du håndterer opgave-regning og eventuelle spørgsmål til dine gemte forelæsninger?

    //Mikkel, SS kursist forår ’13

  2. Øvelserne bliver som før – vi mødes i auditoriet alle sammen. Da vil der også være mulighed for at stille spørgsmål til det, jeg har sagt. Jeg har ingen intentioner om at blive en ny Greta Garbo!

Skriv et svar