Et nyt Facebook

redfigure

Flere eksperter (hvad der så menes med dette ord) udtaler i Politiken at Facebook er blevet et kapitalistisk medie! Det er underligt at de kan være så overraskede. For har det nogen sinde været andet? Facebook har ligesom Google og mange andre populære netbaserede “gratistjenester” altid været baseret på reklameindtægter i den helt store stil.

De sociale medier giver os mulighed for at dele vores oplysninger med hinanden – men de ender, som det nu mere og mere tydeligt står klart, også med at blive delt med myndigheder i andre lande.

Netop fordi Facebook, Google og alle de andre er private virksomheder, overlader vi alle vore personlige data til virksomheder. Den form for samarbejde, der nu viser sig at være mellem NSA og store amerikanske it-virksomheder, er i virkeligheden bare endnu en form for udlicitering.

Forsøget på at skabe et alternativ har da også været gjort. Der var for få år siden et nyt socialt medium ved navn Diaspora; det blev lanceret af fire datalogistuderende fra New York, og ideen var at skabe et decentraliseret socialt medium baseret på open source-software. Se, dét lyder jp sympatisk, men det er aldrig rigtig kommet videre. En artikel fra august sidste år viser hvordan Diaspora løb på grund. En kombination af dårlig software og svigtende iværksætteri lader til at have været grunden.

Nogen derude bør nu starte et egentligt alternativ, der undgår disse faldgruber og arbejder ud fra idealer om bedre kommunikation snarere end ud fra kommercielle interesser. Det kunne ske f.eks. i Danmark – og det kunne være et initiativ fra os på Aalborg Universitet, gerne sammen med andre. Det kunne blive både et forskningsprojekt og en form for fælles produktudvikling. Jeg melder mig gerne under fanerne.

(Visited 26 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar