Noget om at gå ombord

ombordstigning

I år har jeg været på helt usædvanligt mange flyrejser. Hvis man har fulgt med på min blog vil man opdage, at jeg har været to gange i Italien, to gange i Spanien (den ene på ferie), én gang i Argentina, én gang i Sverige og én gang i det fjerne København. Da jeg skulle hjem fra Buenos Aires, skulle jeg med et fly hvor alle pladser var besat og alle de mange passagerer (flyet var en Boeing 747) havde en forfærdelig masse håndbagage med. Afgangen blev mere end 20 minutter forsinket på grund af den lange boarding-tid, og en konsekvens af det var at min indtjekkede bagage ikke kom med videre til næste afgang videre hjem.

Så det ville være rart, hvis man kunne undgå den slags. Det, der plejer at tage tid, når folk går om bord, er at vente bag alle dem, der står i gangen og vil lægge deres håndbagage og overtøj op i rummet over deres sæde.

Det er sådan et problem, der både er af stor praktisk betydning og spændende at gruble over. Vi har at gøre med et optimeringsproblem, hvor det vi skal optimere, er den totale ombordstigningstid, og det skal løses af en slags distribueret algoritme, udført af mennesker og med en central dispatcher.

Den amerikanske astrofysiker Jason Steffen har beskæftiget sig med ombordstigningsproblemet og har fået to publikationer ud af det. I den ene ser det ud som om passagererne har lov til at sætte sig lige hvor de vil. Jason Steffen er især interesseret i hvor lang tid det tager før alle kan begynde at lægge håndbagagen på plads. Det er dumt at lade passagererne på de forreste rækker gå ind først. Men hvis man lader de bageste gå ind først, kan man først  begynde at lægge sin håndbagage på plads, når den første passager er nået ned til sin plads. Jason Steffens analyse af forskellige strategier er baseret på statistisk analyse af simuleringer. Jeg kan dog ikke se, om han i sine simuleringer har undersøgt hvor lang tid en gennemsnitspassager bruger på at lægge sin håndbagage op i forhold til hvor lang til hun/han bruger på at gå ned til sin plads. Min erfaring er at håndtering af egen håndbagage kan tage forbløffende lang tid, især med de forholdsvis store håndbagagekufferter, man nu kan anskaffe sig. Hvis alle starter med at gå ned til deres plads, er gangen nemlig altid passabel.

Men der er da også en anden, helt enkel metode som KLM nu forsøger sig med: Del passagererne ind efter om de skal sidde ved vinduet, midt i eller ved gangen.  Og ordn dem også efter rækkenummer. Send dem ind i denne rækkefølge – først vinduespassagerer, ordnet efter række med bagerste først, derefter midterpassagerer tilsvarende ordnet og til sidst gangpassagerer tilsvarende ordnet. Ingen kommer til at gå i vejen for hinanden. Det ser ud til at denne algoritme forkorter ombordstigningen med fem minutter for et fly med 170 passagerer. Min umiddelbare tanke er hvorfor man dog ikke har tænkt på dette før?

(Visited 53 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar