De andre amerikanere

blackindians

Jeg besøgte USA for første gang i 1992, og jeg husker at i New York (jeg mener faktisk, det var i Harlem) så jeg en interessant bog som jeg dog ikke fik taget mig sammen til at købe. Jeg kan ikke huske, hvilken bog det var, men mit gæt er at det var William Loren Katz’ bog Black Indians. Det er en bog om hvordan USAs oprindelige befolkning, den gruppe vi ofte kalder indianerne, havde levet sammen med de afrikanske slaver og deres efterkommere, den gruppe vi ofte kalder for de sorte amerikanere. Mange gange var de to folkegrupper sammen om at leve uden for de hvide amerikaneres samfund. En del afrikanere og deres efterkommere flygtede fra slaveriet og blev optaget i indianerstammer. Det første møde mellem de to folkegrupper var helt tilbage i 1502; allerede få år efter Columbus’ ankomst var europæerne begyndt at bruge afrikanere som slaver – nogle af dem lykkedes det at flygte.

Andre sorte gik det mindre godt – de var slaver for indianere. En afrikansk-amerikansk kvinde, hvis familie oprindelig havde været slaver for Cherokee-folket, søgte i 2006 om at blive anerkendt som tilhørende Cherokee-folket.

I mange delstater blev de berygtede Jim Crow-love brugt til at udøve systematisk diskrimination mod de sorte. Nogle steder var det tydeligt, at det var “Negroes”, lovene nægtede rettigheder – andre gange gjaldt de alle, der ikke var “hvide”. I Virginia var det lægen Walter Ashby Plecker, der førte an i bestræbelserne på at få diskrimination indført i lovene. Især gjorde han sig umage for at få indianerne klassificeret som “mixed-blood Negroes”. Hans begrundelse var at mange sorte prøvede at slippe uden om diskriminationen ved at påberåbe sig at de faktisk var indianere.

Og så var der jo også andre mennesker, der ikke var “hvide” – blandt andet de, der var af asiatisk baggrund. Nogle steder blev der diskrimineret helt eksplicit mod kinesere og japanere, mens der andre steder var så få asiater at ingen bekymrede om om de f.eks. satte sig på en bænk “kun for hvide”.

Både de triste historier om Walter Ashby Plecker og beretningen om afrikanere viser i virkeligheden det samme: Det er andre, der bestemmer hvad man er. Racismen findes (og Plecker var racist, om nogen), men racerne er en social konstruktion.

(Visited 39 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar