CAPS LOCK

billedpistolen
Fra Michael Strunges “Billedpistolen”.

SÅ BLEV DET 2014. ET AF DE FÆNOMENER, DER DUKKEDE OP PÅ DEN DANSKE LITTERATURSCENE I ÅRET DER SVANDT OG FIK LANGT STØRRE BETYDNING END NOGEN KUNNE HAVE FORVENTET, VAR YAHYA HASSAN.  ÉT ER AT DEBUTERE SOM 18-ÅRIG LYRIKER PÅ GYLDENDAL, ET ANDET ER AT OPLEVE AT DEN DIGTSAMLING, MAN DEBUTERER MED, BLIVER DEN MEST SÆLGENDE DANSKE DIGTSAMLING NOGEN SINDE, ET TREDJE ER AT BLIVE EN LYRIKER DER HELE TIDEN ER I MEDIERNE, OGSÅ LANGT UDEN FOR LYRIKKREDSE, OG ET FJERDE ER DET TRAGISK/IRONISKE AT YAHYA HASSAN ENDER MED AT SKULLE BESKYTTES AF DET POLITI, SOM HAN I MANGE AF SINE DIGTE ER PÅ FLUGT FRA, FORDI NOGLE IDIOTER TRUER HAM PÅ LIVET.

MEN SÅ ER DER OGSÅ DET MED VERSALERNE; DET ER (LIGESOM SELVE DET LITTERÆRE ELEMENT) GLEDET HELT I BAGGRUNDEN MIDT I OMTALEN AF YAHYA HASSAN OG DIGTSAMLINGEN YAHYA HASSAN.

DET ER EN SKAM. BRUGEN AF STORE BOGSTAVER ER ET VELKENDT VIRKEMIDDEL I DANSK LYRIK. DET FØRSTE STED, JEG SER ET DANSK DIGT SKREVET KUN I VERSALER, ER ROBERT BROBY-JOHANSENS  “FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN” FRA 1922. OG MICHAEL STRUNGE BRUGER KONSEKVENT VERSALER I FØRST “SKRIGERNE” OG 1978 OG SIDEN IGEN I “BILLEDPISTOLEN” (SOM JEG KLART FORETRÆKKER) FRA 1985.

I COMPUTERENS BARNDOM VAR STORE BOGSTAVER EN KONVENTION – AL KOMMUNIKATION MED BRUGEREN FOREGIK MED STORE BOGSTAVER. DET BLEV SENERE EN FORM FOR ÅNDELIG MAGELIGHED BARE AT SLÅ CAPS LOCK-TASTEN TIL. I INTERNETTETS FØRSTE ÅR VAR VI UDE MED RIVEN EFTER DEM, DER SKREV PÅ DEN MÅDE.

MEN I LYRIK BLIVER DE STORE BOGSTAVER TIL ET RÅB OG TIL EN INSISTEREN. OGSÅ PÅ DENNE MÅDE ER HASSAN EN ARVTAGER TIL STRUNGE OG I ANDET LED TIL BROBY-JOHANSEN. STRUNGE BLIVER FAKTISK NÆVNT EN PASSANT I YAHYA HASSAN.

det “duale” virkemiddel, nemlig kun at anvende små bogstaver, er blevet brugt af den amerikanske digter e e cummings. hvorfor han stort set altid gjorde dette – cummings skrev også sit navn med småt  – ved jeg ikke.

(Visited 339 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar