At sælge sig selv som forsker

Selling-Yourself

Det er ikke så underligt, at et sted som Experiment måtte se dagens lys. Her bliver internet-strategien crowdfunding, som hidtil er blevet brugt til finansiering af musik og film, nu forsøgt anvendt til at skaffe forskningsmidler.

Det er trist at tænke på at man i den akademiske verden nu skal ty til den slags, men det er endnu en konsekvens i jagten på de midler der vil kunne gøre det muligt at lave det, vi også gerne vil – nemlig at forske. I konkurrencesamfundet er selve dette at sælge sig selv  blevet en kvalitet. I arbejdet med min seneste kuldsejlede ansøgning fik jeg dette at vide af andre – jeg skulle sælge mig selv bedre. Det var ikke nok at skrive, at jeg ville bidrag til løsning af et problem; jeg skulle skrive at min forskning ville løse problemet.

I et tidligere blogindlæg i dag skrev jeg om den amerikanske professor i medievidenskab, Benjamin Bratton. Han kunne berette hvordan en af hans venner, der er astrofysiker, ikke kunne få støtte fra en privat bevillingsgiver – begrundelsen var at

“You know what, I’m gonna pass because I just don’t feel inspired . . . you should be more like Malcolm Gladwell.”

Malcolm Gladwell er den canadiske forfatter bag en række kendte populærsociologiske bøger som The Tipping Point og Outliers, men er samtidig også blevet kritiseret for at overpopularisere.

Det kan ikke undgå at komme bestemte personlighedstyper inden for den akademiske verden til gunst og andre til ugunst at vi nu skal gøre så stor en indsats for at sælge os selv. Der er ganske mange akademikere, der er introverte og af den grund føler sig fremmede over for hele den konstante marketing af egne fortræffeligheder, der nu kræves af os.

(Visited 31 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar