Fremtidens medium?

readbility-3

En artikel i Wired beskriver forskning i om vores udbytte af læsning af en tekst afhænger af om vi læser den på papir eller på en skærm. Der er undersøgelser fra det seneste årti, der tyder på at studerende lærer bedre, når de læser teksten på papir. Papir egner sig måske bedre til “dyb læsning”.

Som i så mange andre sammenhænge er jeg splittet mellem det gamle, analoge og det nye, digitale. (Så sent som i går kiggede jeg overraskende længselsfuldt efter en god gammel Technics-pladespiller og en lige så god og gammel Bang & Olufsen-radio, der stod i Biffen i Aalborg!)

Jeg har vænnet mig til at læse arbejdsblade på skærm og til at annotere dem mens jeg læser. Det er simpelthen mere effektivt end at skrible halvvejs ulæselige kommentarer på papir. Til gengæld holder jeg fast ved at købe og læse bøger – jeg har prøvet at læse bøger på min iPad, men det var faktisk ikke så tiltrækkende. Og så sent som i sidste uge kom min datter på 12 ud i køkkenet og spurgte hvad det dog var jeg sad og lavede – jeg sad såmænd og sprættede siderne op i en bog, jeg havde fået fra den bogklub, jeg er medlem af.  Dét havde hun aldrig set nogen gøre før!

Og når jeg skal nærlæse et af mine egne manuskripter med rød kuglepen, tager jeg altid en udskrift. Det kan være. det bare er forfængelighed. Måske forekommer en tekst mere “virkelig”, når vi ser den på papir. Eller måske er det bare det spørgsmål om berøringens magi – papir er let og bøjeligt, en tavlecomputer er hård og lavet af metal og glas.

En mulig konklusion er at vi skal lade være med at tænke på skærmen som det, der skal erstatte papiret, men derimod opfatte skærmen som et andet medium, præcis som computerskrevne slides i PowerPoint o.lign. ikke er tavlens afløser, men simpelthen et andet medium, der også har fordele og ulemper.

 

(Visited 45 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar