Fysik for præsidenter (Eller: En odyssé af almen dannelse)

odysseen

Nogle gange savner jeg at der er et større fokus på almen akademisk dannelse i vores universitetsuddannelser – blandt andet synes jeg at videnskabsteori og de filosofiske aspekter af fagene har det med at blive nedprioriteret i stoftrængslen. Nogle gange er det som vi har en tendens til at “redskabsgøre” uddannelserne, så de alle bliver en slags ingeniøruddannelser.

Dominic Cummings, der er uddannelsesrådgiver for den konservative/liberale britiske regering, lavede sidste år en 237 sider lang rapport om almen akademisk dannelse, og i den taler han om en odysseusk (Odyssean) form for uddannelse, inspireret af fysikeren Murray Gell Mann. Det skulle være en uddannelse, der skaber en syntese af matematik og naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora til

…crude, trans-disciplinary, integrative thinking.

Målet er

An Odyssean curriculum would give students and politicians some mathematical foundations and a map to navigate such subjects without requiring a deep specialist understanding of each element.

I sin rapport giver Dominic Cummings en liste over bøger, som man skal læse for at opnå denne odysseuske dannelse – og det er en overvældende liste,. Jeg har selv kun læst fire af bøgerne, nemlig A Mathematicians’s Apology, How To Solve It, Introduction to The Theory of Computation (den har jeg så til gengæld brugt som lærebog) og Thinking Fast And Slow. Der er så meget, man bør vide, og jo ældre jeg bliver, jo mere går det op for mig hvor lidt jeg egentlig ved særlig meget om. Jeg synes mest, jeg har kradset i adskillige overflader og fået lidt med op under neglene. Om Dominic Cummings selv har læst alle de bøger, han anbefaler, er uklart.

Men én ting er klart: Dominic Cummings retter sit dannelsesideal mod eliten og specielt mod politikerne. Det er ikke overraskende; manden er konservativ. Det er næppe alle borgere, der skal lære om kvantefysik eller programmering eller verdenslitteratur. Cummings fabulerer om f.eks. et kursus i Fysik for præsidenter !

Der er bestemt en del tidspunkter, hvor jeg kunne ønske mig at politikere og embedsmænd havde en langt større faglig indsigt end det vi ser i vore dage. Selvfølgelig er det på sin vis et mirakel, at visse mennesker har været i stand til at blive ministre inden for henholdsvis undervisning og forskning, men jeg var ikke glad for at høre hvordan de har talt ned til os, der rent faktisk underviser og forsker – fra folkeskoleniveau op til universitetsniveau. Fra mit perspektiv ville det være fantastisk at få en minister, der vidste hvordan undervisere og forskere tænker.  Helt tilsvarende er der mange arbejdsløse, der gerne ville have en minister, der vidste hvordan arbejdsløse har det og hvad det er, der optager dem. Osv. osv. Den indsigt, mange politikere med universitetsbaggrund har, er udelukkende administratorens faglige indsigt.

Det, der også i høj grad har manglet hos mange politikere, har været en evne til at lytte og til at få indsigt i hvordan mennesker tænker og føler. Lige så vigtig som faglig indsigt er empati, og empati må også være en vigtig del af almen dannelse. Meget af den vrede og opgivenhed, der er i befolkningerne rundt omkring, kommer fra en fornemmelse af magthaverne ikke lytter, og det er samtidig denne fornemmelse, populistiske strømninger lever højt på.

(Visited 41 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar