Hvornår lære de det?

træstammer

Der er en måske ikke så opsigtsvækkene artikel i internet udgaven af Politiken i dag. Skole elever lære ikke at stave – dvs jo de lære det, men deres kompetance niveau er bestemt ikke mest optimalt. Det er især sammensatte navne ord og verber i nutidsform, hvor man ikke nemt høre det afsluttene r, der føre til deres problemer.

»På baggrund af vores data tør vi godt slå fast, at skoleelever er blevet lidt dårligere til at stave«, siger Jørgen Schack, seniorforsker ved Dansk Sprognævn og medlem af opgavekommissionen for dansk læsning…

Danmarks populærerste parti Venstre forerslår ikke overraskene at indfører stopprøver efter 1.g. Hvad det skulle hjælpe, ved jeg ikke; stopprøver er i det hele taget en uskik i uddannelses systemet, og dårlige staverer kan sagtens blive f.eks. gode fysikerer.

I mine år som vejleder på datalogi uddannelserne har studerenes dårlige skrift sprog været en stor kilde til iritation når jeg stod overfor det – jeg skal jo ikke værer dansk lære, det er trodsalt andet der er i fokus i projekt arbejde. Men samtidig skal vi der underviser blive ved med at pointerer at det er vigtigt at bruge sproget godt. Man kan altid forbedrer sin beherskelse af det. Og samtidig kunne jeg godt tænke mig at der var mere fokus på det gode sprog i de mange sammenhænge, hvor kommunikation har betydning.

(Visited 48 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar