Åben bog eller lukket bog?

krammebamse
To krammebamser.

Jeg har tidligere skrevet om brugen af hjælpemidler til eksamen her. Der er vældig mange studerende, der har “notatsyge” og regner med at jo flere hjælpemidler de har med, jo bedre vil det gå dem. Også brugen af hjælpemidler til eksamen er der blevet forsket i. På engelsk taler man om open book exams kontra closed book exams. 

Nogle er endda tilhængere af OBOW (Open Book Open Web), hvor alle bøger og netadgang er tilladt under eksamen. Denne model med ubegrænset netadgang vil man nu indføre til skriftlig eksamen i dansk stil i gymnasieskolen. Problemet med snyd er voldsomt påtrængende i denne model – man vil nemlig ikke kun kunne finde vilkårligt tekstmateriale, man vil også kunne spørge personer uden for eksamenslokalet om hjælp ved brug af e-mail og chat.

Min egen holdning til hjælpemidler er ikke enkel. Jeg er træt af “notatsygen”, for den afspejler den udbredte holdning at læring er lig med at kunne reproducere, og det er en holdning, der i høj grad hænger sammen med overfladelæring.

Men samtidig skal eksamenssituationen også være baseret på alignment, dvs. at det rent faktisk er læringsmålene, der bliver eksamineret. Hvis de studerende ikke bruger hjælpemidler som en central del af deres daglige undervisningspraksis, skal de heller ikke gøre det til eksamen – og omvendt.  I min egen undervisning observerer jeg at de studerende typisk kun anvender lærebogen; der er ikke mange, der går på nettet. Faktisk observerer jeg som regel at de fleste studerende ikke bruger lærebogen (min muligvis ukorrekte antagelse er at ganske mange studerende faktisk ikke læser i lærebogen i løbet af semesteret).

Tre amerikanske uddannelsesforskere  (der er psykologer) har i 2012 prøvet at undersøge hvilken forskel der er mellem open book- og closed book-eksamen  (de er ikke de eneste). Deres foreløbige resultater tyder på at det ikke gør nogen væsentlig forskel. Den væsentlige forskel er en anden, nemlig at de studerende føler sig mere trygge når de må have lærebogen med til eksamen.

While students did slightly better on open-book exam than on closed-book exams, they also much preferred open-book and cheat sheet exams over closed-book exams, and had lower levels of anxiety when taking open-book exams compared to cheat sheet exams. Based on these results, open-book exams may be a superior style of examination for a variety of psychology courses.

Dette svarer umiddelbart til min oplevelse fra mundtlige eksaminer før i tiden, hvor notaterne af nogle studerende primært er blevet brugt som en slags krammebamse de kunne have mellem hænderne.  Men i så fald skal vi fokusere yderligere på at gøre noget ved nogle studerendes eksamens-bekymringer og arbejde på at gøre dem mere trygge ved eksamen i stedet for at komme til at fokusere på hjælpemidlerne i sig selv.

(Visited 188 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar