Afrikansk og gælisk

Gudstjeneste i Mount Olivet Baptist Church den 8. april 2007 i New York City. (Foto: Mario Tama/Getty Images)
Gudstjeneste i Mount Olivet Baptist Church den 8. april 2007 i New York (Foto: Mario Tama/Getty Images)

Den keltiske kultur har været med til at præge USA gennem århundreder. Vi ved godt at præsidenter som Reagan og Kennedy havde irske forfædre, og mange har set de lidt forvirrede billeder af highland pipe bands i kilt der marcherer i New York på den irske St Patrick’s Day.

Men der er også en for mig lidt overraskende forbindelse mellem afrikansk-amerikanere og skotsk-amerikanere. I tirsdags hørte jeg Rhiannon Giddens synge en sang på skotsk gælisk, og på nettet kan man høre hende fortælle om om hvordan en sort kirke (altså en menighed for afrikansk-amerikanere) i North Carolina havde søgt om at få en gælisktalende skotsk præst. Dét lød meget mærkeligt.

Baggrunden er som så meget andet i denne del af USAs historie tragisk. De afrikanske slaver blev tvunget til at tage slaveherrernes efternavn og skulle lære at tale deres sprog i stedet for deres eget. Og nogle slaveherrer var skotter. Det er derfor, afro-amerikanske musikere som Dizzy Gillespie, Louis Armstrong og Charles Mingus (en anden stavemåde for Menzies, der faktisk udtales “Mingus”) har skotske efternavne. Så sent som i 1918 var der en afrikansk-amerikansk kirke i Alabama, hvor gudstjenesten foregik på gælisk.

Det er også interessant, at “lining out”, den call-response-form som bruges ved gudstjenester i mange afrikansk-amerikanske kristne trossamfund  og ofte opfattes som noget særligt for disse trossamfund, faktisk er den samme form som bruges i nogle presbyterianske trossamfund i Skotland. Ligesom kristendommen kom fra slaveherrerne, gjorde nogle af de liturgiske traditioner det. Den amerikanske  musikhistoriker Willie Ruff var en af de første til at bemærke dette. Willie Ruff er også en kendt jazzmusiker, der har spillet med bl.a. Miles Davis og Dizzy Gillespie, og det var Gillespie der først satte ham på sporet af denne sammenhæng.

På den skotske side er forbindelserne mellem afrikanere og skotter også mange – og komplicerede. Igen er det i høj grad slavetiden, der er bindeleddet. Et sted at starte er en oversigtsartikel hos BBC.

(Visited 92 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar