Et hadsk forhold

'I can't teach kids nothing if they ain't got no aptitude.'

I denne uge sendte en kollega mig uddrag af evalueringer af kursusundervisningen et sted på mit universitet. Det var ikke rart at læse, hvordan det åbenbart står til nogle steder. Herunder er tre citater, der er repræsentative (jeg har ikke rettet stavefejlene, som der er en del af), og de kommer fra tre forskellige studerende.

Fik ikke meget ud af forelæsninger, da forelæser lod til at udvikle et hadsk forhold til kursusgængerne, og virkede ikke særlig imødekommende mht. besvaring af spørgsmål. Hvor det kan forbedres er åbenlyst…

Der var et hul imellem forlæser og studeerene, og det var som om at forlæer ikke gjorde noget for at mindske det hul. Ofte følte man sig ikke velkommen til forlæsninger, da indstillingen generelt var, at man var doven indtil at det modsatte blev bevist.

Kursus holderen var til tider verbal grov over for de studerene. Virkede ikke klare på at overveje konstruktiv kritik.

Der er faktisk, kan jeg forstå, tale om en underviser, der har gennemført universitetets adjunktpædagogikum. Hvor meget vedkommende fik ud af forløbet, ved jeg ikke, men det kan næppe have været så meget. Det rigtig triste er at opdage at den blame the students-holdning som jeg tidligere har skrevet om, trives i værste velgående som grundholdning blandt nogle universitetslærere.

Når man læser sådanne evalueringer, er man nødt til at reagere som underviser, og det håber jeg at vedkommende gør.

(Visited 265 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar