Abe-filosofi i Danmark

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Universitetet i Tokyo

Nu skal taxametersystemet for de videregående uddannelser afskaffes. Et kort øjeblik lød det som dagens gode nyhed midt i alle de mange nedskæringer, som den kommende finanslov indvarsler. Men så kom jeg til at læse nærmere:

Regeringen har aflyst den hidtil gældende målsætning om, at 25 procent af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse. Reformen af bevillingerne skal ses i det lys, fastslår Lunde Larsen.

– Vi ønsker ikke at have bestemte måltal for, hvor mange der tager en lang videregående uddannelse. Vi ønsker, at folk tager en uddannelse, som fører til beskæftigelse, siger han.

Selvom Esben Lunde Larsen ikke vil tage forskud på den nærmere indretning af systemet, så forestiller han sig, at det vil betyde færre uddannelser, der historisk set har høj ledighed, uddannelser af højere kvalitet og flere uddannelsestilbud i hele landet.

Min egen klare forventning er at vi nu står over for endnu en variant af dimensioneringen, hvor finansieringen kommer til at afhænge af hvilke uddannelser der er tale om. På denne måde vil man samtidig kunne skabe splittelse mellem uddannelsesinstitutionerne og internt på den enkelte institution mellem de “nyttige” og de “unyttige” uddannelser. På Aalborg Universitet har vi allerede i lang tid haft forskellige normeringer på de forskellige fakulteter; jeg får flere timer for at vejlede en studerende i en projektgruppe end kolleger fra de humanistiske og samfundsvidenskabelige fakulteter gør.

I Japan lukker 26 ud af 60 universiteter nu humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser helt eller delvis efter “opfordring” fra den japanske premierminister Shinzo Abe. Mit gæt at vi kommer til at se den samme Abe-filosofi i den danske uddannelsesverden.

(Visited 146 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar