Anerkendelse af undervisning

2015-11-17 13.30.19
2015-11-17 10.35.02

I dag deltog jeg i konferencen Fra årets underviser til strategisk indsatsafholdt af Danmarks Evalueringsinstitut – der “udforsker og udvikler kvaliteten af dagtilbud, skoler og uddannelser”. Konferencen, der blev afholdt på SDU i Odense, havde som sit erklærede formål var at undersøge bud på hvordan man bedre kan anerkende og udvikle kvalitet i undervisningen på danske universiteter.

Det er ingen hemmelighed at der i dag er stort fokus på forskning i den akademiske verden og at det er gennem mange publikationer og mange eksterne forskningsmidler, man kan få succes i sin akademiske karriere. Nogle universitetslærere udtrykker at kvaliteten af deres undervisning kommer i anden række, når bare deres forskning er god nok. Og atter andre er takket være store forskningsbevillinger helt frikøbt fra undervisning. Jeg har kolleger, der enten slet ikke har undervist i dette årtusinde eller i samme periode konsekvent har kunnet nøjes med at håndplukke interessante undervisningsopgaver (bl.a. vejledning af specialestuderende som de mener har forskningspotentiale eller forelæsninger i dele af bestemte kurser der omhandler deres forskningsområde). Sådanne forskere  får hædrende omtale. Der er derimod ingen guldstol i sigte, hvis man ender med at undervise meget.

Ved konferencen deltog en række uddannelsesforskere og ganske mange ledere, spændende fra studieledere over institutledere og dekaner til prorektorer og rektorer. Selv var jeg indbudt, fordi jeg i 2014 blev kåret til Årets Underviser på AAU. Der deltog også én studerende, nemlig forkvinden for Danske Studerendes Fællesråd. Og så fik jeg også genset Ingrid Stage, der indtil for nylig var forkvinde for min fagforening, Dansk Magisterforening.

Der var to indbudte foredrag. Det første, ved Keith Trigwell fra University of Sydney, gav først et rids at hvad vi i dag ved om kvalitet i undervisningen og hvordan vi bør forstå denne, og dernæst et overblik over hvilke tiltag man har gjort på universitetet i Sydney. Det var interessant at blive mindet om at alt det, vi ser som kvaliteter i forskning faktisk også er kvaliteter i undervisning!

Det andet, ved Keijo Hämäläinen, prorektor ved Helsinki Universitet, handlede om det Teacher’s Academy (Opettajien akatemia) man der har skabt. Her kan særligt gode undervisere ved universitetet blive optaget og der er særlige incitamenter forbundet hermed.

Selv deltog jeg i den første diskussions-seance sammen med Svend Hylleberg, professor, School of Business and Social Sciences, Aarhus Universitet og Jens Dolin, der er professor ved Institut for Naturvidenskabernes Didaktik på Københavns Universitet. Måske kom jeg til at lyde lidt forbeholden i forbindelse med dette at blive Årets Underviser – men ud over en pris på 50.000 kroner, et diplom og en ugle af glas skabte prisen ikke store forandringer. Jeg laver det samme som altid og det pædagogisk-didaktiske miljø på mit institut er uændret (i det omfang der overhovedet er et sådant). Hvis man virkelig skal sætte fokus på kvalitet i undervisningen, skal der noget andet til. Der er bestemt gode tiltag hos os i form af adjunktpædagogikum, Learning Lab osv. men de egentlige forandringer kommer desværre kun drypvist.

Dagens bedste spørgsmål kom i anden seance, hvor der bl.a. var to rektorer i panelet. Det blev stillet af Lars Ulriksen, der er professor ved Institut for Naturvidenskabernes Didaktik på Københavns Universitet. I al sin enkelhed lød det: Kendte man til tilfælde, hvor nogen ikke var blevet ansat på grund af dårlige pædagogiske kvalifikationer eller til tilfælde hvor nogen var blevet ansat på trods af dårlige pædagogiske kvalifikationer?

Svaret på begge spørgsmål var ja. En af deltagerne kunne fortælle om en universitetslærer, der blev ansat på prøve fordi hans undervisningskvalifikationer ikke var gode nok. Nogen spurgte så om man mon kunne have forestillet sig en tilsvarende situation, hvis en ansøgers forskningskvalifikationer ikke havde været gode nok. Og svaret var nej. Ikke overraskende, men det viste til fulde asymmetrien mellem undervisning og forskning i universitetsverdenen.

(Visited 120 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Én kommentar til “Anerkendelse af undervisning”

Skriv et svar