En ny gabestok?

aebler

For et års tid siden skrev jeg om problemerne ved at lade studerende evaluering undervisning anonymt. Et af de helt store problemer er at de anonyme evalueringer kan have en tendens til at fokusere på aspekter, der egentlig er sekundære. Et andet er at anonyme evalueringer har en tendens til at være formuleret hårdere. Og så viser det sig at det faktisk kun er få studerende, der udfylder de officielle evalueringsskemaer. Dette kan være med til at trække billedet skævt.

Magisterbladet fortæller at tre studerende ved Københavns Universitet nu har åbnet et websted ved navn Grading Circle, hvor man anonymt kan bedømme undervisere på danske universiteter – og danske universiteter som helhed, herunder de fysiske rammer. Ideen er ikke ny – der findes allerede http://www.ratemyprofessors.com. Men nu kommer fænomenet for alvor til Danmark.

Man kan ikke forbyde denne form for websted, men det er underligt at vide at der nogen derude, der anonymt vurderer det arbejde som jeg og mine kolleger udfører. Og så er jeg også utryg ved at de anonyme omtaler i værste fald vil kunne bruges til en systematisk hetz mod bestemte undervisere.  Der er da heller ingen garanti for repræsentativitet af nogen slags i de anonyme bedømmelser. Fra de officielle evalueringer har jeg en fornemmelse af at det typisk kun er studerende, der er særligt utilfredse eller særligt tilfredse, som skriver en evaluering.

Det er vigtigt at sikre kvalitet i undervisningen, men tiltag som dette vil ikke bringe fokus på det, undervisning skal sikre, nemlig læring. Derimod vil det formodentlig kun forstærke billedet af universitetsundervisning som en slags marked, hvor man som studerende skal “shoppe rundt”.  På denne måde minder det nye websted mest om TrustPilot, hvor man kan læse kunders bedømmelser af alskens varer, forretninger og tjenester. RateMyProfessors har en liste over grunde til at man bør skrive denne slags bedømmelser, og jeg er ikke imponeret over dem.

Der er selvfølgelig mange bedømmelser af de studerende, men vi lægger ikke de studerendes stamblade eller eksamenskarakterer ud på websider med navns nævnelse. Hvordan ville studerende have det, hvis universitetslærere anonymt omtalte studerende ved navns nævnelse og fortalte om deres heldige og mindre heldige sider? Det ville de formodentlig ikke bryde sig om, og det kan jeg sagtens forstå. Anonymiteten er blot med til at skabe mistillid.

Bedst ville det være, hvis vi kunne finde frem til en evalueringskultur som sikrede at vi alle var opmærksomme på at måle kvaliteten af vores egen undervisning på en repræsentativ måde og sådan at evalueringerne blev brugt til at reflektere over hvordan vi kan gøre undervisningen bedre.

(Visited 242 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar