Nysgerrighedshorisonten, der blev væk

2014-12-01-einsteinscuriosity

Forleden holdt jeg et foredrag om Amnesty International for Venstres Ungdom i Aalborg. En del af mit foredrag handlede om udfordringer i flygtningesituationen, og her fik jeg fortalt om de vietnamesiske bådflygtninge og om Poul Hartling, der i årene omkring 1980 var FNs flygtningehøjkommissær – og tidligere havde været statsminister for Venstre. Det var lidt underligt at opdage, at netop de unge VU’ere slet ikke vidste, hvem Poul Hartling var eller hvad han stod for. (De havde tilsyneladende heller ikke nogen viden om de vietnamesiske bådflygtninge eller om folkemordet i Rwanda, men her kan jeg selvfølgelig have taget fejl.)

Jeg kom til at tænke på dette, da jeg i dag læste et debatindlæg af Morten Ebbe Juul Nielsen, der er lektor ved Københavns Universitet.  Han har 17 års erfaring som universitetslærer fra to forskellige universiteter og har undervist på hele otte forskellige uddannelser. Morten Ebbe Juul Nielsen synes ikke at de unge er mindre kvikke eller ambitiøse i dag, men han fremhæver at de

…ved meget mindre om verden, historien, kunsten, kulturen og videnskaberne i dag, end de gjorde for i hvert fald 10 og 15 år siden, og endnu værre, at de:

… ikke ved, at de ikke ved (særlig meget), og endnu værre end det, at de:

…derfor slet ikke skammer sig over det, eller har ambitioner om at opnå/stræbe efter den form for viden, og, nå ja, dannelse, der ligger dér – hvor umuligt det end er at lave præcise optegninger over de nødvendige og tilstrækkelige betingelser, der udtømmende kan definere dannelse.

Jeg har selv spekuleret på det samme. Det, vi skaber, er en mere og mere begrænset nysgerrighedshorisont, og det ærgrer mig. Der er for tiden diskussioner af begrebet “almen dannelse” i forbindelse med den kommende ændring af det almene gymnasium, og noget af det, der tydeligvis er svært at definere, men som mange mener er en mangelvare, er netop den almene dannelse. Mit eget bud er at almen dannelse består i at have en bred viden og at være nysgerrig på mange ting – almen dannelse handler for mig at se om størrelsen af den personlige nysgerrighedshorisont.

Selv har jeg (ligesom Morten Ebbe Juul Nielsen) altid prøvet – ofte uden større held – at reparere på hullerne i min viden, netop fordi jeg var nysgerrig og fordi jeg er sørgeligt bevidst om at der er så meget, jeg ikke ved. Moderne ungdomsuddannelser har reduceret denne nysgerrighedshorisont voldsomt i jagten på at sikre at de unge kan komme videre. En bivirkning er at man så ikke finder ud af, hvad det er man ikke ved. Og ironisk nok kan denne målretning måske være med til at gøre, at man faktisk får sværere ved at lære noget nyt!

(Visited 91 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar