Alternative fakta om lærebøger

I dag, en uge inde i det nye semester, holdt jeg min første kursusgang i kurset Syntaks og semantik, et kursus som jeg holdt for første gang for 25 år siden. Jeg holder mest af at være projektvejleder, men netop dette kursus er et kursus, jeg har gjort meget for at videreudvikle. I årenes løb er det blevet til en lærebog til den sidste halvdel af kurset, og for tiden sidder jeg og laver podcasts og reviderer opgavesæt.

Ved begyndelsen af øvelserne fik jeg et spørgsmål fra en studerende.

– Hvad betyder det der L^*?
– Prøv at finde din bog, og lad se hvad der står der.
– Jeg har ikke nogen bog.

Her opdagede jeg, at den studerende sad og kiggede på en Wikipedia-side. Så jeg sagde:

– Men nu bliver jeg nødt til at spørge dig – har du overhovedet læst dagens tekst?
– Nej, det har jeg ikke. Der står ingen steder, hvilken lærebog, vi skal bruge i det her kursus. Er det den dér “Theory of Computation”-bog?
– Det er Introduction to the Theory of Computation af Michael Sipser, der er grundbogen i første halvdel af kurset.
– Det er også det, der forvirrer mange, sagde en anden studerende. Du nævner aldrig bogen, kun forfatterens efternavn. Og så kan man jo ikke finde ud af hvilken bog, det er. Jeg har den heller ikke.

En tredje studerende på samme række havde nu et spørgsmål. Og her gik det igen op for mig, at der var tale om en studerende, der ikke havde kursets lærebog, ikke havde læst og hårdnakket påstod ikke at vide hvilken bog, der var tale om.

Nu blev jeg for alvor nervøs. Jeg har forberedt dette kursus siden december. Jeg  havde bestilt lærebogen hos Factum- boghandlen i god tid. Jeg havde sendt oplysningerne om lærebøgerne til studiesekretæren, der så ville meddele dem til de studerende. Jeg havde lavet en introduktionsvideo til kurset, hvori jeg havde nævnt bøgernes titler og hvilken udgave, der skulle bruges, og desuden havde vist billeder af forsiderne. Og på selve kursushjemmesiden havde jeg lavet et link til en underside med oplysninger om kursusmateriale. Det hele var klart fra midt i januar og frem.

Eller var dette monstro bare et falsk minde? Flere studerende havde netop givet udtryk for at de var blevet dårligt informeret. Havde jeg måske egentlig glemt at fortælle de studerende hvilken lærebog, de skulle bruge? Hvis det var tilfældet, ville det være ekstremt pinligt for mig.

Jeg gik lidt før tiden med det påskud, at jeg skulle stille tavlen fra kantinen på plads inden alle frokostgæsterne kom. Derefter gik jeg op på mit kontor og læste hjemmesiden for mit kursus. Alle oplysningerne om lærebogen var der, præcis som jeg havde regnet med.

Jeg ved ikke hvad der ærgrer mig mest her. Var det dét, at jeg faktisk kom i tvivl om hvorvidt jeg rent faktisk havde oplyst de studerende om hvilken lærebog, de skulle bruge? Var det dét, at flere studerende hårdnakket påstod noget helt ukorrekt over for deres kursusholder? (Og hvorfor gjorde det de egentlig?) Var det dét, at flere studerende indrømmede at de ikke forberedte sig og stillede et spørgsmål, hvis svar de meget nemt ville kunne finde i lærebogen? Eller var det mon kombinationen?

(Visited 305 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar