De ligner os!

Man kan have mange forskellige hensigter bag sin undervisning. Nogle gange giver studerende udtryk for at det virker som nogle undervisere først og fremmest tænker på undervisning som en mulighed for at sortere mellem de dygtige og de mindre dygtige. Også hvis man ikke tænker på denne måde, kan det være fristende at give de dygtige studerende særlig opmærksomhed. Ironisk nok er de studerende, som vi opfatter som dygtige,  faktisk tit nogen man som underviser ikke kan tage æren for. Det er typisk studerende, der ville kunne klare sig godt uanset hvordan undervisningen var tilrettelagt og hvem der underviste.

Men hvorfor lægger vi, der underviser, egentlig særligt mærke til nogle studerende og tænker på dem som dygtige? Den amerikanske professor i neurobiologi Susan R. Barry har et interessant lille indlæg om netop dét.  Hun fortæller om sine oplevelser med en studerende, som hun opfattede som meget dygtig. Ved slutningen af det akademiske år skulle den studerende give en præsentation for sine medstuderende og for Susan R. Barrys kolleger – og Barry roste sin studerende for præsentationen. Hun sagde at der ikke var noget af udsætte på den studerendes præstation – den var præcis sådan som hun selv ville have lavet den. Og da gik det op for hende, hvad det var hun netop havde sagt.

Måske er det nemlig sommetider netop derfor, vi lægger mærke til nogen studerende og kalder dem dygtige: Fordi de tænker på samme måde os os og lærer nyt stof på samme måde som os. Vi får sværere ved at se dem, der også har gode faglige egenskaber, men ikke tænker på samme måde som os. Og det er i virkeligheden slet ikke godt, når man er underviser.

(Visited 13 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar