Gode forbilleder

Da jeg var ny studerende, så jeg (og mine medstuderende) meget op til de ældre studerende, og vi havde megen glæde af at snakke med dem. Dengang, da de naturvidenskabelige uddannelser i Aalborg reelt kun var matematik og datalogi og kun havde få studerende, hjalp de os ind i et lille og godt fællesskab. Senere blev jeg selv tutor og husinstruktør og var på den måde med til at planlægge ruskurserne. Nu var det pludselig mig, der var den ældre studerende, som nogen måske så op til.

De ældre studerende udfylder en vigtig rolle for socialiseringen af de nye. Af og til kan der dog også være en bagside af medaljen, for som ældre studerende er man på godt og ondt med til at gøre bestemte opfattelser videre. Dette skrev jeg om tilbage i 2015.

I denne uge hørte jeg det igen, nu fra en kollega, der vejleder på første studieår: En gruppe, han var vejleder for, havde udtalt sig meget negativt om et kursus på deres semester – skønt der kun var gået få uger siden studiestart. Det viste sig, at en tutor tilsyneladende havde sagt til denne gruppe, at der var tale om et kursus, som man nemt ville kunne bestå uden at deltage i undervisningen! Denne slags adfærd skal vi til livs, men det er sværere end man tror.

Den typiske reaktion vil være, at semesterkoordinator og vejledere farer frem over for tutorerne og giver dem en reprimande. Og selvfølgelig bør man sige til tutorer (og ældre studerende generelt) at de har et ansvar og skal tænke meget nøje over, hvilket billede de vil videreformidle af den uddannelse, de går på. Men måske kunne man også fra universitetets side bedre påskønne, at nogle ældre studerende tager det ansvar, de gør, og mere officielt lade dem repræsentere universitetet. Én oplagt mulighed er at lønne tutorerne (og ikke kun instruktørerne), en anden vil være at give disse ældre studerende mulighed for at tage en form for officiel efteruddannelse, som de kan få kredit for og have på deres cv.

(Visited 70 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar