Nattogene, der forsvandt

Rejseplan Aalborg-Paris – der der 3 timer og 43 minutters ventetid i Köln på et meget uvenligt tidspunkt.

En temmelig prekær sag for tiden er sagen om Alternativets politiske ordfører Caroline Maier, der har foretaget rigtig mange flyrejser, selv om partiets politik kræver flyrejser bliver begrænset i stort omfang af hensyn til miljøet.

Nu udtaler samme partis miljøordfører Christian Poll sig til dagbladet Politiken. Han siger:

Spørgsmål: Da I præsenterede jeres regeringsplaner, sagde I, at klimakrisen forandrer alt. Men det forandrer så ikke så meget, at man for eksempel skal stoppe med at tage på flyrejser?

»Nej, ikke fra dag til dag. Men jeg er sikker på, at om ti år så vil både jeg og Carolina flyve langt mindre«.

»Måske er vi så heldige, at vi har fået nattogene op at køre igen, så man for eksempel kan komme til Bruxelles og Paris natten over med tog«.

Dette svar er selvfølgelig også en afværgereaktion ovenpå kritikken af partifællen. Men én ting er korrekt: Internationale nattog er bestemt ikke, hvad de har været. Da jeg var ung, rejste jeg ofte med nattog i Europa, og jeg har så sent som for seks år siden foretaget en rejse til Sydeuropa med min familie, hvor vi tog med nattog. Helt tilbage i forrige århundrede skete det endda, at jeg tog nattog fra Aalborg til København.

Jeg er så småt begyndt at planlægge en rejse til en konference i Portugal til januar. I denne uge foretager jeg min sidste flyrejse, for jeg er også bekymret over flyrejserne store aftryk på miljøet. Til januar rejser jeg derfor med tog. Den store udfordring for mig bliver at komme fra Aalborg til Paris, for herfra går der TGV-tog til Hendaye ved den spanske grænse og nattog til Lissabon derfra. (Titlen på Pascal Merciers roman er således stadig aktuel.)

Men i Köln skal jeg vente fra kl. 3.01 til 6.44. Dét glæder jeg mig ikke til, og jeg vil prøve at komme tidligere til Köln, så jeg kan overnatte der.

Men ét står klart for mig, og det er at en oplagt strategi for at få færre til at rejse med fly i Europa vil være at genindføre nattogene. Erfaringerne med denne form for togdrift er der stadig, og måske er det også tilfældet med materiellet. Jeg vil foreslå Alternativet og ligesindede partier at tage et konkret politisk initiativ her.

(Visited 129 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar