Universitetsreklamer

Mens jeg ventede på toget på vej hjem fra story slam i Aarhus kunne jeg ikke undgå at lægge mærke til de mange store reklamer på perronen for naturvidenskabelige uddannelser på universitetet – vel at mærke på Københavns Universitet. Der er præcis de samme uddannelser på Aarhus Universitet, ganske få kilometer væk fra perronen.

I området ved Aalborg Universitet er der reklamer for IT-Universitetet i busskure og der er andre reklamer for live-streaming af foredrag fra Aarhus Universitet ved cykelstien i udkanten af AAUs Aalborg-campus. Jeg ved ikke, hvor mange penge danske universiteter bruger på at reklamere for sig selv. I 2011 var det 38,9 millioner, og beløbet er næppe mindre nu, 8 år senere.

Dette bizarre fænomen: at statslige uddannelsesinstitutioner skal konkurrere så åbenlyst med hinanden, er et af det tydeligste udslag af den konkurrencementalitet, vi ser i den akademiske verden i dag.

(Visited 306 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar