Facebook, Google og merværdien

I går aftes var Facebook nede – eller rettede: Jeg kunne ikke tilgå Facebooks tjenester og skrive en statusopdatering. Det var første gang nogensinde, at jeg oplevede et så langvarigt og omfattende nedbrud

Vigtigheden af denne begivenhed gik op for mig, da jeg i dag fik en mail fra Jes Vestergaard, som engang var med i vores Amnesty-gruppe i Aalborg og en overgang endda var med i Amnesty Internationals danske hovedbestyrelse. Jes ville gøre mig opmærksom på en bog af den amerikanske samfundsforsker Shoshana Zuboff, The Age of Surveillance Capitalism. Desværre har jeg endnu ikke fået læst bogen, men Jes’ anbefaling og anmeldelsen af den i The Guardian var nok til at jeg bestilte den (hos The Guardian).

Zuboffs pointe er, at de mange data om os, som store firmaer som Facebook og Google samler om os, faktisk er en slags merværdi. I almindeligt lønarbejde sælger arbejderen sin arbejdskraft, men får ikke den fulde værdi udbetalt. Arbejdsgiveren (som retteligt er arbejdskøberen) beholder noget i form af merværdi. På samme måde er oplysningerne om alt det, vi søger efter på Google og alt det, vi skriver til hinanden på Facebook, en merværdi, som de store datasamlende firmaer har glæde af. De bruger merværdien til at målrette reklamer mod os og derved forstærke den “klassiske” kapitalisme. Det er dét, der er overvågningskapitalismen.

Og ligesom konsekvenserne af den klassiske kapitalisme først sent gik op for mange mennesker, og ligesom konsekvenserne af den globale opvarmning først nu er ved at gå op for mange, ligesådan er det med konsekvenserne af overvågningskapitalismen. Og ligeså skræmmende er de faktisk.

Det, der skete i går aftes, var at Facebook en kort overgang ikke vidste, hvad mange af os foretog os og ikke kunne høste merværdi. Og det blev ikke en dårligere aften af den grund, mens det stod på.

(Visited 86 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar