Myter i matematik

Fra A Handbook of Mathematical Discourse.

En af de mest interessante bøger om matematik, jeg kender, er A Handbook of Mathematical Discourse af den amerikanske matematiker Charles Wells. Den er frit tilgængelig på nettet. Og jeg bemærker her, at dette ikke er en matematikbog, men en bog om hvad de, der beskæftiger sig med matematik, gør og siger/skriver. Dette er med andre ord en bog både om matematikeres praksis og om den praksis, de der lærer matematik, udøver.

A Handbook of Mathematical Discourse er et af de opslagsværker, man får lyst til at bladre i på må og få, for der er mange guldkorn at hente. En af de interessante artikler er artiklen om matematiske myter, dvs. det, som mange studerende tror er sandt og som optræder i generation efter generation. F.eks. er der mange studerende, der tror at den tomme mængde er et element i enhver mængde. Denne myte har Charles Wells mødt, og jeg har også! Mine år som underviser har gjort mig helt enig i Wells’ udsagn om at der findes rigtig mange myter om den tomme mængde.

Hvorfor findes myterne? Charles Wells giver matematikundervisningen noget af skylden, men det kan ikke være hele årsagen. Den danske videnskabshistoriker Kirsten Paludan udgav i sin tid den fascinerende bog Videnskaben, verden og vi om myter hos dem, der lærer naturvidenskab. Formodentlig kunne man skrive en tilsvarende bog om myter i matematik – og det kunne faktisk være rigtig interessant at finde ud af, hvor myterne kommer fra og hvorfor så mange ender med at falde for de samme myter. Ideen er hermed givet videre.

(Visited 118 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar