Min første datalogibog

I dag kom jeg til at snakke med nogen om lærebøger om algoritmer og datastrukturer, der er et af de helt grundlæggende fag på datalogiuddannelser. En udbredt lærebog om dette emne er i vore dage blevet Introduction to Algorithms af Cormen, Leiserson, Rivest og Stein. Det er en grundig og præcis bog, der også tager videregående emner op, men den er også på nogle måder ved at blive en encyklopædi. Den udgave, jeg selv ejer, er en mursten på 1180 sider.

Selv blev jeg introduceret til algoritmer og datastrukturer af en bog på sølle 427 sider, Data Structures and Algorithms af Aho, Hopcroft og Ullman. Jeg kom dengang lige fra matematikstudiet og syntes, at denne bog var en “underlig matematikbog”. I dag har jeg en noget mere positiv opfattelse af den – og den er rar at slå op i. Men om denne klassiker ville være en god introduktion i dag, ved jeg ikke.

Engang var mange lærebøger kortfattede; jeg mindes Principles of Mathematical Analysis af Walter Rudin, den første kortfattede bog, jeg stødte på. Der var et hav af mellem-ræsonnementer, som læseren selv skulle opdage, og det kunne sagtens tage en time eller mere at læse en side. Som lærebog betragtet var Rudins bog noget af en mundfuld. Til gengæld var mange af mine medstuderende glade for A First Course in Abstract Algebra af John B. Fraleigh. Den var (selvfølgelig) helt stringent, men noget mere “snakkende” end Principles of Mathematical Analysis. I dag er jeg lidt mere forbeholden over for den og noget mere positiv over for Rudins bog.

En datalogibog, der virkelig delte vandene i min studietid, var Introduction to Automata Theory, Languages and Computation fra 1979 af Hopcroft og Ullman. Bogen var forholdsvis kortfattet, men nåede meget langt omkring inden for automatteori, beregnelighed og kompleksitetsteori. En senere udgave havde Motwani som medforfatter og var meget mere “snakkende” og havde skåret en del stof væk. De fleste foretrækker at henvise til 1979-udgaven, og sådan har jeg det også.

Alt dette tyder på, at man i virkeligheden har brug for to forskellige fremstillinger af det grundlæggende stof – en indledende, der er grundigt forklarende og er målrettet begyndere, og en fremstilling beregnet på den erfarne fagperson, der har brug for et godt opslagsværk. Men der er samtidig ikke nogen grund til at den indledende fremstilling skal være så lang, som indledende fremstillinger ofte har en tendens til at være.

(Visited 101 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar