Dårlig reklame?

Hele den underlige historie om ytringsfrihed har fået endnu et mærkeligt og ubehageligt kapitel i form af sagen om en reklamefilm fra SAS. Senest har der været en bombetrussel mod reklamebureauet bag filmen.

I 2017 udtalte Søren Espersen fra Dansk Folkeparti sig til Jyllands-Posten om karikaturtegningerne af Muhammed; han delte disse tegninger flittigt og sagde i den forbindelse at

Det er den kujonagtige holdning, der er kommet ind med, at man laver selvcensur for at undgå ballade. Man tør simpelthen ikke af ren frygt. Og der er vi ude i kunstnerisk selvcensur, som er farlig. Sådan skal kunstnere ikke gøre, de skal gå foran og vise mod, og det oplever jeg ikke, at vores kunstnere gør i øjeblikket…

(Jyllands-Posten, 27. september 2017)

I går, 12. februar 2020, udtalte selvsamme Søren Espersen til selvsamme avis at

SAS nedgør med sin ulækre kampagnefilm alt ægte norsk, ægte svensk og ægte dansk. SAS spytter samtidig på enhver ordentlig og redelig skandinav. Jeg vil have en dårlig smag i munden, næste gang jeg sætter mig i et SAS fly…!

Regeringen må sige, at nu må det være nok. Transportministeriet må give SAS en kæmpe røffel, så man aldrig nogensinde skal se noget lignende…

Jyllands-Posten, 12. februar 2020

Enten har Søren Espersen ændret holdning, eller også er han, hvad man med et pænt ordvalg ville kalde lidt inkonsekvent.

(Visited 144 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar