Kategorier
Blog Matematik Undervisning

En digters sjæl

Jeg har altid været dårlig til hovedregning, men jeg har det bedre med matematik. Det var i folkeskolen, hvor Hej Matematik-bøgerne introducerede mængdelære og funktioner, at matematik begyndte at virke interessant, og i gymnasiet blev det for alvor spændende. Men denne tilgang til matematikundervisning, som var inspireret af den franske kreds af matematikere, der kaldte sig Nicolas Bourbaki og i USA blev kaldt for New Math, faldt i unåde, og nu er den helt væk. Nogle matematikere har lidt opgivende sagt til mig, at matematik er blevet et “lommeregnerfag”. I dag er Maple blevet et meget anvendt værktøj i gymnasiematematik, og jeg ved fra min datter, at ikke helt få elever på hendes årgang var lidt trætte af Maple, fordi det fyldte så meget i undervisningen. Måske er det mere korrekt at sige, at matematik er blevet til regning. Et grundfag er blevet gjort til et redskabsfag.

Et debatindlæg fra Jacob Grønlykke i Politiken sætter fokus på dette. Grønlykke er mest kendt som direktør for fødevaregruppen Løgismose, men egentlig er han uddannet civilingeniør fra DTU tilbage i 1985 og har derfor mødt samme slags matematikundervisning som den, jeg stiftede bekendtskab med.

Matematik er selvfølgelig et særdeles nyttigt fag og derfor er det også et redskabsfag, men ligesom alle andre former for erkendelse er matematik også vigtigt i sig selv. Matematikkens erkendelser går langt hinsides færdighedsregning.

Grønlykke citerer Sofia Kovalevskaja, der engang udtalte at man ikke kunne være matematiker uden at eje en digters sjæl. I matematikkens begreber er der samme udtrykskraft og dybde som man kan finde i f.eks. god skønlitteratur. Netop dette burde beslutningstagerne blive mindet om. Den engelske sanger og sangskriver Billy Bragg udgav engang et album, der hed Talking with the Taxman About Poetry. Titlen havde han fra et digt af en anden kendt russer, nemlig Vladimir Majakovskij, og det er denne situation, vi alt for ofte sidder i, når vi taler om grundfag og dannelse på den ene side og nytte og vækst på den anden.

(Visited 53 times, 1 visits today)
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar