Da nedlukningen begyndte for et år siden, købte jeg dagligvarer over nettet fra Coop – det var reelt den eneste mulighed. Senere har jeg foretaget næsten alle mine indkøb, der ikke har været dagligvarer, ved nethandel. Jeg håber at kunne komme væk fra den vane, når pandemien en dag er gledet i baggrunden.

For et par år siden blev jeg ven på Facebook med én, jeg kendte fra mine PhD-år i Edinburgh. Han var siden blevet direktør for Amazon. Jeg lovede dengang i et blogindlæg at skrive til ham. Det gjorde jeg.

Og jeg fik faktisk et svar. Det er ikke underligt, at han forsvarede Amazons behandling af deres lagerarbejdere. Men virkeligheden er som bekendt noget anderledes end den, Amazons direktør kan (og helst vil) se fra sit kontor. I netbutikken nemlig.com er forholdene lige så grelle som hos Amazon. Der er en ekstrem form for overvågningsbaseret tidsregistrering af lagerarbejderne.  Lagermedarbejderne har ned til ni sekunder til at hente hver vare og bliver registreret som orange eller rød på en skærm på lageret, hvis de ikke overholder tiderne.  Dertil kommer, at de allerfleste arbejdere hos nemlig.com kommer fra lande som Nepal og Indien, hvor fagforeningerne står svagt og arbejdere ingen rettigheder har. Det er mennesker på en form for “gennemrejse”, der bemander en vigtig del af nethandlen i Danmark, og de er ikke vant til andet end dårlige vilkår.

Ligesom i tilfældet hjemmearbejde har nethandlen fået en endnu større betydning nu end før på grund af pandemien, og min fornemmelse er, at det vil vare ved. Lagerarbejderne er i vidt omfang blevet vor tids butiksmedarbejdere, men forskellen på dem og de sædvanlige ekspedienter er, at ingen ser dem. Derfor er det ekstra vigtigt at vi kan se dem og gøre dem synlige – at sætte fokus på de forhold, som lagerarbejdere også i Danmark bliver udsat for og for at inddrage dem i fagbevægelsens fællesskab.

(Visited 27 times, 1 visits today)