https://www.flickr.com/photos/axelhartmann/16892508838 — Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)

I nat sov jeg dårligt. Jeg vågnede klokken 3 og faldt først kortvarigt i søvn lige inden jeg skulle op. Når det sker, skyldes det måske ofte at tankerne ikke har villet falde til ro — de kører løs om vigtige møder, uafklarede forhold, planer, en kommende rejse eller hvad nu. Og snart har tankerne fået kørt så meget rundt med mig, at jeg skal op for at gå på toilettet. Eller måske er årsagssammenhængen omvendt? Jeg ved ikke, hvad der udløste hvad i nat.

Tilfældet ville, at der netop i dag var en artikel i New York Times’ netudgave om netop det at vågne klokken 3 om natten. Årsagerne til søvnløshed er mange, og det ser ud til at søvnløshed er blevet et større problem under COVID-19-pandemien, vel fordi de usædvanlige omstændigheder skabte en tilstand af uforløselig stress. Sidste efterår og vinter sov jeg da også dårligt lidt for ofte.

Det er desværre uklart for mig, hvad jeg kan gøre for at falde i søvn igen. Som oftest venter jeg bare tre timer, for jeg ved af erfaring at min søvnløse periode sjældent varer længere end dét.

New York Times-artiklen giver mange gode råd indsamlet blandt de primært amerikanske læsere, og mange af dem har at gøre med at finde frem til noget så kedeligt, at man ikke kan holde sig vågen. Én giver sig til at opremse en alfabetisk ordnet liste over USAs delstater. En anden læser — en kedelig bog, der ikke er skønlitteratur, så der ikke er en handling, der ender med at holde én vågen. Måske skal jeg prøve at finde sådan en bog?