435 kr.

Hvad dækker 435 kroner over? En god flaske champagne? Måske en treretters menu på en nyåbnet restaurant? Noget nyt tøj? Et par bøger fra bogklubben? Og hvad har det med menneskerettighederne at gøre?

I en pressemeddelelser fra Mellemfolkeligt Samvirke fra sidste sommer kan vi se, at 435 kr. var det beløb, H&M betalte i skat i Bangladesh i 2008. Er beløbet mon større nu? Det kan dårligt blive mindre. Og det er bestemt ikke, fordi Hennes og Mauritz er en underskudsgivende forretning; ifølge pressemeddelelsen er deres årlige omsætning større end det samlede statsbudget i Bangladesh, De multinationale selskaber flytter helt systematisk deres overskud i skattely. H&M er ikke værre end så mange andre, men bestemt heller ikke bedre.

En artikel i Politiken omtaler en undersøgelse af arbejdsvilkårene på tekstilfabrikker rundt om i Det Globale Syd. Det er fabrikker, der er underleverandører til store tøjmærker (en liste er nævnt i artiklen). 83 fabrikker indgår i undersøgelsen, og ingen af dem udbetaler en løn til arbejderne, der svarer til det, FN kalder en leveløn. En leveløn er defineret som den løn, der kan forsørge en lille famillie på beskeden vis og som FN kalder en menneskeret.

Hvor køber jeg så selv tøj henne? Denne blogs læsere kan forhåbentlig regne ud, at det ikke er i H&M. Jeg prøver konsekvent at finde tøj, der både hvad angår udseende og produktion kan kaldes bæredygtigt. Nemt er det ikke; jeg er i det store og hele henvist til at handle på nettet. Hermed mit ønske om tøjforretninger, der kan være sig selv bekendt.

Jeg er træt af de bløde værdier

Sommetider bliver jeg mindet om min egen følelsesmæssige uformåen; det sker for alvor, når jeg bliver alt for vred eller giver op og smækker med døren. Vrede, opgivenhed og sanktioner er nemme strategier, tilgivelse, forståelse og løsninger er svære, men nødvendige.

Hvorfor kommer jeg til at tænke på det netop nu? Fordi Margrethe Vestager nu kritiserer Socialdemokraterne og SF for deres retspolitik. Og den gamle socialdemokratiske justitsminister Ole Espersen (som jeg tidligere har nævnt her på bloggen) undsiger sit gamle partis retspolitik. Jeg er uden for partipolitik, men som denne blog afslører, giver jeg dem ret.

Den hyppigt adspurgte politiske kommentator Henrik Qvortrup fra TV2 News siger til Politiken:

Meldingerne kan jo med blå briller bruges i en valgkamp til at skabe tvivl om, hvad det i virkeligheden er som rød blok vil i forhold til retspolitikken. Simpelthen sætte spørgsmålstegn ved, om de vil føre en slap retspolitik, og den vej rundt er det enormt irriterende for S-SF.

Margrethe Vestager og Ole Espersen står således for en “slap” holdning. Det er til gengæld godt at “stramme op” og være “hård”.

Men hvad for nogle værdier er egentlig “slappe” og “bløde”, og hvilke er “hårde”? Jeg blev mindet om en artikel fra Center for Vild Analyse fra oktober 2010. Her kigger den vilde analytiker igen gennem spejlet og skriver:

Lad os vende betegnelserne om: De hårde værdier i livet er dem, der angår os allermest og kan være sværest at konfrontere. Det er døden, sorgen, kærligheden, sindets helbred og vore relationer til hinanden. Det er hårdt at opleve, at ens kære går bort. Det er hårdt at tage sig af dem, hvis de bliver svage. Det er hårdt at være forælder og lære sine børn, at de skal lytte til andre og lege og glædes og forundres og spise pandekager og drikke saft, samtidig med at man skal passe sit arbejde og ikke lade sin træthed gå ud over kolleger eller venner eller kærester. Det er hårdt at tale med en ven, der lider af angst. Det er hårdt at tage sig af hinanden, og det er hårdt at opføre sig anstændigt, hvis alle omkring én bliver grebet af gruppehysteri eller udleverer hinanden bag deres rygge. De bløde værdier er dem, vi vælger, når vi ikke tror på, at vi kan klare at holde ved de hårde.

Det er omvendt bløde værdier, når hjemmeplejen skæres ned til et minuttyranni, for at rige mennesker kan få endnu flere bløde værdier som fladskærme og lystbåde, der kan beskytte dem fra at leve ordentlige liv. Det er bløde værdier, når man vælger hån og spot og latterliggørelse i stedet for den hårde, lange, seje kamp for at vinde respekt, gensidighed og udvikling. Og det er bløde værdier, når man kaster sig ud i meningsløse krige for at fremstå som handlekraftig, men i virkeligheden bare lægger sig i slipstrømmen af den stærkeste tyran i klassen.

Koste, hvad det vil

Her på grænsen til ferien kan jeg ikke lade være med at stille spørgsmålet: Hvorfor er det et mål i sig selv, at man skal arbejde og helst også skal bringes hurtigt i arbejde, koste hvad det vil? Jeg forstår det ikke, men jeg er heller ikke beskæftigelsesminister. Jeg er som regel glad for at lave det, jeg gør, men sådan er det ikke alle, der har det. Nogle mennesker har svært ved at arbejde, kan måske endda slet ikke. Det kan ikke passe, at dette at have et arbejde skal ophøjes til at være et ideal for alle.

Ifølge Politiken vil Københavns kommune nu holde op med at indkalde omkring 1000 psykisk syge, misbrugere og handicappede til jobsamtaler i en erkendelse af, at der skal noget andet til. Lignende initiativer er i gang i Odense og Aalborg.

Men til TV2 News udtaler Inger Støjberg (her citeret fra Berlingske):

De vælger den nemme løsning og sender dem en check hver måned. Det er som at sige, »du kommer ikke tilbage på arbejdsmarked, vi forventer ikke noget af dig.« Jeg synes aldrig nogensinde, man skal opgive nogen…

Det er helt klart ikke Inger Støjberg, der vælger den nemme løsning. Udgifterne til aktivering af denne målgruppe er nemlig tydeligt voksende, og effekten ser samtidig ud til at være lille. Dette er dokumenteret i en rapport fra Rigsrevisionen sidste år, hvor de bl.a. skriver:

I 2006 var de samlede offentlige udgifter til aktivering af ikke- arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere ca. 1,6 mia. kr., beregnet som den forholdsmæssige andel af totaludgiften til aktivering af alle kontanthjælpsmodtagere. I 2009 var de samlede offentlige udgifter til aktivering af denne gruppe ca. 2,3 mia. kr. Statens udgifter har i perioden udgjort ca. 1⁄3 af det samlede beløb. I samme periode faldt antallet af ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere fra godt 73.000 til godt 69.000 fuldtidspersoner.

Der er masser af holdninger til “de svage i samfundet” hos regeringen, men empatien er svær at få øje på blandt de abstrakte idealer om arbejde som et mål i sig selv. Klientgørelsen er heller ikke et godt valg, men det er så heller ikke det eneste alternativ til gentagne forsøg på aktivering. Det er på høje tid at finde en anden, empatisk holdning til de mennesker, der er psykisk syge, har misbrugsproblemer eller er handicappede. Livskvalitet er ikke lig med arbejde.

Inger Støjberg trænger kort og godt til et kærligt skub, som hun nok selv ville have formuleret det.

Jeg er ikke hykler (men det er de andre)

Jeg har luret lidt på en bog af den amerikanske psykolog Robert Kurzban, Why Everyone (Else) Is a Hypocrite: Evolution and the Modular Mind. Det lille klip ovenfor giver mig endnu mere lyst til at læse bogen nu. Og nej, jeg er så afgjort ikke hykler – jeg er derimod en menneskelig smartphone, fuld af spændende og højt specialiserede apps.

Der er fred i Yemen!

Nej, desværre. I dag blev 11 dræbt og 8 såret. Men de danske medier glemmer det. Der er nemlig ikke mange civile danskere i Yemen, og slet ikke nogen danske tropper. De danske medier minder efterhånden lidt for meget om de amerikanske, hvor verden uden for USA har det med at forsvinde i stort omfang eller bliver reduceret til en trussel mod USA.

Måske skal det være sådan? Man kan blive helt ør af de mange nyheder fra rundt om i verden, så det er da godt, at journalisterne sorterer indtrykkene for os, eller…?

Det, der bekymrer mig, er at der bliver sorteret i et sådant omfang, at konflikter, der ikke er “godt stof” bliver glemt. Glemte konflikter har det med at udvikle sig særlig slemt; når ingen kigger, kan krigens parter slippe af sted med lidt af hvert. Et sørgeligt eksempel på dette er afslutningen på borgerkrigen i Sri Lanka, hvor den britiske tv-kanal Channel 4 har kunnet afsløre noget, vi egentlig godt vidste – nemlig at den srilankanske hær begik omfattende massakrer i nedkæmpningen af LTTE (de Tamilske Tigre).

3n + 1

Et velkendt problem på grænsefladen mellem talteori og algoritmeteori er Collatz’ formodning. Det skyldes den tyske matematiker Lothar Collatz, stammer fra 1937 og er meget nemt at forklare:

Vælg et naturligt tal n som x_0.

Sæt nu x_{i+1} = 3n+1 hvis n er ulige og x_{i+1} = n/2 hvis n er lige.

På denne måde får vi en følge af værdier x_0, x_1, x_2, \ldots. Det er ikke svært at se, at hvis x_k = 1, vil følgen fra da af være periodisk med elementerne 1,4,2,1,4,2,\ldots. Det er meget nemt at skrive et lille program, der beregner værdierne i følgen, og det viser sig hurtigt, at med alle de startværdier man kan komme i tanke om, ender vi på et tidspunkt med værdien 1. Hvis det er ved x_k, vi når til 1 første gang, kalder vi k for følgens længde.

På grafen ovenfor kan man se følgens længde som funktion af startværdien for mindre værdier af denne.

Men gælder det virkelig altid at en følge har en længde? Dvs. når vi altid frem til 1 til sidst? Collatz’ formodning er, at det altid er tilfældet. I matematik er det som bekendt ikke nok med anekdotisk evidensgrundlag; der skal et generelt argument til. Den tyske matematiker Gerhard Opfer, som i sin tid havde Collatz som vejleder, har i år hævdet at have bevist Collatz’ formodning, men han har for nylig måttet trække sin påstand tilbage. Et lidt kynisk argument for at der måtte være en fejl er, at et påstået bevis på kun 11 sider næppe kan være korrekt! Paul Erdös sagde i sin tid, at matematikken endnu ikke er rede til at kunne levere et bevis – og tilbød 500 dollars i præmie til den, der kunne.

Men er Collatz’ formodning overhovedet vigtig? Som i så mange andre tilfælde er svaret, at det afhænger af definition af vigtighed. I en grundforskningssammenhæng er svaret et ubetinget ja, for som det er tilfældet for så mange andre åbne problemer i de matematiske fag, har arbejdet med Collatz’ formodning kastet en masse interessante matematiske opdagelser af sig. På Wikipedias udmærkede side om Collatz’ formodning kan man læse meget mere om disse.

F.eks. viste Kurtz og Simon i 2007, at man kan generalisere problemet til såkaldte Collatz-funktioner og bevise, at det er uafgørbart om en given Collatz-funktion og en given startværdi vil give en følge, der ender i 1. Beviset bygger på en generalisation af et resultat af John Conway, der kun kan håndtere startværdier på formen 2^k. Det spændende ved sådanne beviser for uafgørbarhed er, synes jeg, at de afslører at et begrebsapparat er “tilpas interessant”.

Kurtz og Simons resultat siger ikke noget om Collatz’ formodning. Formodningen handler ikke om afgørbarhed, og selve formodningen er trivielt afgør – den er jo enten sand eller falsk. Hvad der så faktisk er tilfældet, ved vi derimod ikke.

Inden ferien

Jeg glæder mig altid til sommerferien. Når den er bedst, er den et kontinuum af dage, hvor man hver morgen spørger hinanden, hvilken ugedag det nu er – og er nødt til at kigge efter. Det er de lange aftener, hvor man ikke har lyst til at gå i seng og hvor vinteren forekommer at være en illusion. Det er dage, hvor man planlægger efter forgodtbefindende og lader være med at planlægge, hvis man har lyst til det. På denne tid af året forestiller jeg mig, at sommerferie kunne være vejen til fred i verden. Sommeren er en tid til eftertanke.

Det paradoksale er at den sidste uge inden sommerferien tit også er den bedste tid på året for mig, hvad angår arbejde. Men jeg er så også universitetslærer. I juli måned er der kun få mennesker på instituttet, undervisningen er for længst overstået og der er ingen eller næsten ingen aftaler i kalenderen. Bygningen er tyst, kontoret er lyst. Jeg har tid til at fordybe mig, skrive på nye artikler og læse andres arbejde. Det nye semesters undervisningsopgaver er endnu på behagelig afstand. Der er te på kanden og måske kolde drikke i nærheden også. Ofte forhindrer vejret og en vis mæthed efter forårssemesteret mig nu også i at lave så meget, som jeg troede, jeg kunne. Sommeren er behageligt distraherende.

Patti Smith

Sidste år gav min hustru mig et bokssæt med de første fem albums med Patti Smith, og da vi sad og lyttede til Easter (hvor man kan finde bl.a. “Because The Night”), sagde min kone: “Hun er jo en gammel dame.” Da måtte jeg minde min kone om, at Patti Smith trods alt kun var 32 dengang, Easter udkom. Mange år tidligere, i 1996, så jeg Patti Smith på hendes comeback-turné, der førte hende forbi Roskilde-festivalen. Dagen efter sagde en fyr på 18, som var min daværende kærestes nevø, at “nå, I har været inde at se hende den gamle”. Patti Smith var dengang lige knap 50. Nogle mennesker er åbenbart dømt til altid at være gamle. Lidt på samme måde som Johnny Cash, der faktisk kun nåede at blive 71. Ligesom Johnny Cash blev countrymusikkens sortklædte Grand Old Man, er Patti Smith blevet rockens sortklædte Grande Dame – medlem af Rock’n’Roll Hall Of Fame og tildelt det franske kulturministeriums højeste udmærkelse, l’Ordre des Arts et des Lettres. Patti Smith har altid værdsat fransk lyrik, og i hendes erindringer Just Kids hører vi om hendes pilgrimsagtige rejse til Frankrig for at se Arthur Rimbauds grav og museet om ham i Charleville.

Men Patti Smith har altså også været ung, og om det handler meget af Just Kids – også en gave fra min hustru, og en bog, jeg omsider har fået tid til at læse her i sommer. Bogens gennemgående tema er hendes forhold til Robert Mapplethorpe, der var hendes første store kærlighed, og om hvordan dette forhold udvikler sig og påvirker dem begge til at finde deres kald i henholdsvis fotografi og rockmusik. De forsøger sig begge først med billedkunst, men det er tydeligvis Mapplethorpe, der er den visuelle begavelse. Patti Smith kommer efterhånden ind i musikmiljøet via sine digte. Undervejs træffer Patti Smith nogle af de helt store legender fra amerikansk rockmusik og litteratur – Janis Joplin, Jimi Hendrix og Sam Shepard – og færdes på in-stederne i New York, især Chelsea Hotel og Max’s Kansas City.

Hun går også hårde ting igennem og oplever store sorger: Som 19-årig i New Jersey får hun et barn, som hun bortadopterer og hun stopper kort tid derefter som lærerstuderende. Hun rejser til New York og er i en periode hjemløs. Ungdomsårene er i det hele taget præget af fattigdom med sult og bolignød. Senere slutter Patti Smiths kærlighedsforhold til Robert Mapplethorpe, da han efterhånden kommer i tvivl om sin seksualitet og langsomt bliver del af et et homoseksuelt S/M-miljø. Trods alt fortsætter de to dog med at være sammen og inspirere hinanden, og et særligt nært bånd bliver skabt hinsides sædvanlig kærlighed.

Jeg aner somme tider en vis blufærdighed om følelserne ved de svære ting, Patti Smith har gennemgået – det bortadopterede barn, den kuldsejlede kærlighed og fattigdommen. Måske ville jeg have forventet, at hun ville have sagt noget af mere politisk natur om de sociale vilkår i USA. Måske ville jeg have troet, at hun i sine erindringer vendte tilbage til mindet om sit første, bortadopterede barn. Men noget skal også have lov til at være privat. Jeg aner ingen vrede eller bitterhed mod de mennesker, Patti Smith har kendt. Også en senere kæreste, der var meget fraværende og var hende utro, beskriver hun nuanceret og varmt.

Om Mapplethorpes død er Patti Smith meget åben. Til sidst i bogen får hun igen kontakt med ham, og det er på et tidspunkt, hvor han er dødeligt syg af AIDS, og hun på samme tid er gravid med sit andet barn og i færd med at indspille sit comeback-album, Dream Of Life. Han tager cover-fotoet til dette album, ligesom han gjorde det for hendes debut Horses. Denne del af bogen er usædvanligt gribende. Det sted, hvor den døende Mapplethorpe fortæller, hvor ked han er af, at de aldrig fik børn sammen, og hvor Patti Smith svarer, at “det er vores kunst sammen, der blev vores børn”, må jeg lægge bogen fra mig et øjeblik.

Sproget i Just Kids er levende, og hele fortællingen rummer også en del pudsige anekdoter – f.eks. om Mapplethorpes glæde ved kakaomælk, som der altid skal være råd til (!). Det er nemlig også en livsbekræftende bog, skrevet af et tydeligvis varmt og livsklogt menneske. Patti Smith har også i denne udtryksform ordet i sin magt; det er slet ikke underligt, at Just Kids fik den amerikanske National Book Award i 2010.

Nogle mennesker forbinder Patti Smith med punk, men begrebet (endsige ordet) dukker slet ikke op i hendes bog, som derimod gør det helt tydeligt, hvordan hendes skabertrang, holdninger og dedikation er formet af 1960’ernes idealisme. Langt snarere skal man se hende som en repræsentant herfor, der rækker faklen over til punkbevægelsen og med rette har fået respekt for dette.

For ganske nylig havde Patti Smith forresten sin debut som skuespiller i en lille rolle i tv-krimien Law and Order. Se et lille klip her og et lille interview med hende her. Man skal dog tage hendes udsagn om at hun aldrig har haft noget med skuespilfaget at gøre med et vist forbehold. Faktisk kan man nemlig af Just Kids se, at hun først i 1970’erne havde nogle små roller i små teaterproduktioner i New York og også skrev et teaterstykke sammen med Sam Shepard!

En strid om indfødsretten

For tiden er der en del diskussion om den gældende praksis, at Folketingets indfødsretsudvalg (hvor den meget dansksindede herre på billedet ovenfor er næstformand) behandler alle ansøgninger om dansk statsborgerskab. Behandlingen resulterer så i, at Folketinget med mellemrum vedtager en lov, der eksplicit nævner alle dem, der denne gang skal tildeles statsborgerskab.

Den konkrete diskussion er udløst bl.a. af en sag om en statsløs person, der ikke bliver tildelt statsborgerskab med den begrundelse, at vedkommende er i PETs søgelys – men ikke er anklaget, endsige dømt for nogen forbrydelse. Sagen er så mørkelagt, at offentligheden ikke ved stort mere, end hvad jeg skriver her. Så den vil jeg ikke bruge tid på her (det kunne jeg nok ellers godt, for den virker unægtelig speget).

Det, jeg her vil kommentere, er den for mig at se underlige sagsbehandlingspraksis, vi har mht. tildeling af statsborgerskab. Oppositionen anfører bl.a. at almindelige folketingsmedlemmer ikke har den kompetence, der skal til for at gennemføre denne form for sagsbehandling.

Hertil siger Karsten Lauritzen fra Venstre:

Det er tankevækkende, at oppositionens tiltro til egne evner er så begrænset, som den er, så at man vil lave et system om, som Grundloven har lagt fast. Nemlig at indfødsret fastlægges ved lov i det danske Folketing.

Grundloven siger så faktisk dette:

§ 44
Stk. 1.
Ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov.

Og dette betyder vel ikke, at vi nødvendigvis skal have en praksis som den gældende? Jeg er ikke jurist, men for mig at se, kunne paragraffen nemlig også tolkes således, at man ved lov indførte en særlig administration, der havde hjemmel til at tildele statsborgerskab. I Sverige er det således Migrationsverket, der træffer afgørelse i sager om statsborgerskab. Noget tilsvarende kunne man vel også indføre herhjemme, således at Højesteret blev den øverste ankeinstans. Eller hur?

En islamisk fundamentalist

Inden jeg igen skal stikke hovedet i hvepsereden, skal jeg huske at sige mine besværgelser: Jeg er stor modstander af hvordan religion påvirker lovgivning rundt omkring i verden. Regimerne i Iran og Saudiarabien er skrækkelige i deres undertrykkelse af kvinder og alle dem, der ikke lever op til bestemte normer om “fromhed”. Al-Qaeda er en samling mordere og voldsmænd. Talebanerne undertrykker det afghanske samfund og kvinderne især. Og nej, jeg er ikke muslim, skulle nogen være i tvivl.

Den hollandske politiker Geert Wilders er for nylig blevet frikendt for at have tilskyndet til had mod muslimer. Jeg vil ikke tage stilling til om denne frikendelse er rimelig eller ej, men blot påpege to paradoksale aspekter ved Wilders’ udtalelser.

Først og fremmest dette: Geert Wilders har udgivet filmen Fitna. Denne film rummer en række voldsomme klip med halshugninger, terrorhandlinger osv. og er kædet sammen med en række citater fra Koranen, der synes at understøtte de pågældende handlinger. Geert Wilders og hans Frihedsparti (der var den med kapring af sproget) ønsker et forbud mod Koranen. Wilders giver udtryk for, at han ikke kritiserer muslimer, men at der udelukkende er tale om en kritik af religionen islam.

Men hvis en fundamentalist er en person, der har det synspunkt, at en religions hellige skrifter rummer én Korrekt Tolkning, der fortæller, hvordan religionen skal udøves i praksis og ikke levner plads til nogen tvivl eller frihedsgrader, er konklusionen denne: Geert Wilders er en ikke-troende islamisk fundamentalist!

Vi ved samtidig godt, at der er rigtig mange mennesker, der kalder sig muslimer, men som enten er temmelig ligeglade med det præcise indhold af de hellige skrifter eller er indbyrdes uenige om hvordan de skal tolkes. (I lighed med andre større religioner kan islam bestemt ikke sige sig fri for intra-religiøse stridigheder.) Der er også muslimer, der ikke har præcist kendskab til de hellige skrifters indhold, fordi de aldrig har læst dem.

En anden, for mig lige så paradoksal, konsekvens er derfor denne: hvis der kun er én gyldig form for islam, nemlig den, der er bestemt af Den Korrekte Tolkning af hellige skrifter, så er de rigtig mange mennesker, der kalder sig muslimer, men er uenige med Wilders’ Korrekte Tolkning af Koranen ikke rigtige muslimer. De eneste muslimer er dem, der præcist lever op til Wilders’ Korrekte Tolkning af islams hellige skrifter, og dem vil han ikke kritisere!

Selvfølgelig sætter jeg her sagen ekstremt på spidsen. Geert Wilders er formodentlig af den holdning, at alle troende muslimer i bund og grund må være enige i ét og det samme, for de hellige skrifter bestemmer i detaljen, hvad det er muligt for dem at tænke.

Min pointe er derimod denne: Religionerne skabes af dem, der udøver dem og i en bestemt kontekst, dvs. det er praksis, man kan kritisere, ikke nogle hellige skrifter. Det er derfor, vi ser og har set så mange vidt forskellige udgaver af islam. Der findes f.eks. udgaver af islam, hvor kvinder skal gå fuldstændigt tildækket (jvf. Saudiarabien og Afghanistan), men også andre udgaver af islam, hvor det er helt ok for kvinder at gå i miniskørt (f.eks. i Albanien og Kosovo). Sådan må det nødvendigvis være; det er menneskene, der skaber religionen i deres egne billeder og afhængigt af øvrige samfundsforhold. Islamkritikken er derfor for nogle af dens tilhængere en reel, kluntet misforståelse, men for de allerfleste andre ganske enkelt en opdateret ideologisk overbygning på nationalisme. Frihedspartiet går da også ind for et forbud (!) mod indvandring.

Det, man kunne bruge som argumentation mod overgrebene i Iran, Saudiarabien og andre steder, ville være en kritik af hvordan religion som sådan påvirker samfundet, hvis der ikke indføres veldefinerede forfatningsgarantier for både frihed fra og frihed til udøvelse af religion. Men en sådan generel religionskritik skal man ikke forvente af Frihedspartiet og ligesindede, for den indebærer en idé om tolerance og mangfoldighed.